Thursday, March 9, 2017

PERMATA : Kesinambungan Usaha Isteri Perdana Menteri Terdahulu

Merujuk kenyataan yang dikeluarkan Felo Utama di Institut Kajian Etnik (KITA)  Prof. Datuk Dr. Teo Kok Seong,  peranan sebenar isteri seorang Perdana Menteri tertumpu kepada aktiviti-aktiviti berkaitan kemasyarakatan dan kebudayaan. Sekiranya kita melihat kembali sejarah pentadbiran negara bermula dari era Tunku Abdul Rahman sehingga ke era Datuk Seri Najib Razak, peranan yang dimainkan isteri kepada pemimpin-pemimpin ini semakin meluas dalam aktiviti kemasyarakatan dan kebudayaan. Pembangunan pesat negara menuju status negara maju menjadikan aktiviti berkaitan melangkaui sempadan negara dan secara tidak langsung mempromosikan negara.


Berbanding semasa negara baru memperoleh kemerdekaan dan dalam proses pembangunan, peranan isteri Perdana Menteri tidak terlalu ditonjolkan. Sorotan ditumpukan kepada Perdana Menteri dan kepimpinan negara yang lain bagi menyampaikan mesej dan halatuju negara dalam memenuhi aspirasi rakyat. Walau bagaimanapun, dalam fasa sebuah negara yang baru belajar berdikari, peranan belakang tabir yang dimainkan isteri Perdana Menteri adalah penting dari aspek sokongan psikologi dan emosi memandangkan pada ketika itu negara ini bermula dari kosong dan terdapat tanggaungjawab yang sangat besar kepada kepimpinan negara dalam merangka dan mencorakkan pembinaan negara.

Selepas hampir 20 tahun negara mencapai kemerdekaan, telah berlaku perkembangan dari segi sosio-ekonomi dan hubungan luar negara dalam era-1970-an. Semasa era ini, BAKTI telah ditubuhkan oleh Toh Puan Suhaila Mohammad Noah isteri kepada Perdana Menteri ke-3, Tun Hussein Onn. Pada ketika itu, beliau aktif memperjuangkan nasib wanita dan golongan kurang berkemampuan. Disamping itu juga, beliau menaungi beberapa pertubuhan berkaitan wanita dan menubuhkan Perpustakaan Kanak-Kanak bagi membudayakan celik huruf di usia muda. Legasi yang ditinggalkan Toh Puan Suhaila disambung oleh isteri-isteri Perdana Menteri yang lain.

Pelbagai program kemasyarakatan dan kebudayaan dianjurkan secara aktif bagi membantu menangani isu-isu berkaitan masyarakat terutama wanita dan kanak-kanak. MIsalnya Tun Siti Hasmah, isteri kepada Perdana Menteri ke-4 Tun Mahathir giat menjalankan program berkaitan kesedaran kesihatan wanita dan bahaya penyalahgunaan dadah. Toh Puan Endon pula diingati kerana sumbangan beliau dalam memartabatkan industri batik.

Dalam konteks hubungan luar negara pula, pergaulan dengan isteri pemimpin-pemimpin dunia yang lain secara tidak langsung dapat mengeratkan hubungan antara negara. Misalnya, isteri Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, Datin Seri Rosmah Mansor mempunyai hubungan yang sangat baik dengan isteri pemimpin-pemimpin beberapa buah negara. Hubungan seperti ini dilihat mampu memudahkan perkiraan diplomasi dengan sesebuah negara. Mungkin masih ramai yang ingat semasa peristiwa pelajar Malaysia di Mesir terperangkap di negara itu akibat huru-hara yang berlaku. Pelajar-pelajar ini berjaya dipindahkan dengan segera dan selamat kerana hubungan seperti ini.

Penubuhan program PERMATA yang dinaungi Datin Seri Rosmah Mansor dilihat sebagai manifestasi dan penambahbaikan usaha-usaha yang telah dilakukan oleh isteri Perdana Menteri sebelum ini. Program ini merangkumi usaha-usaha berkaitan pendidikan awal kanak-kanak, kesihatan, kekeluargaan dan juga kebudayaan. Semakin negara menghampiri taraf negara maju, peningkatan dari segi ekonomi dan pertambahan rakyat, peranan isteri kepada seorang Perdana Menteri juga dilihat semakin luas skopnya dan tidak hanya stagnant disesuatu tahap.

2 comments:

  1. Assalamualaikum maaf jika lewat tempat ini saya publikasikan kisah sukses saya.. senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman-teman disini. barangkali ada teman-teman yang sedang kesulitan masalah keuangan. Beberapa waktu yang lalu perusahaan percetakan saya dirundung hutang yang cukup besar. Hal itu di akibatkan melonjaknya harga kertas dan tenaga upah yang harus saya bayar kepada para karyawan saya. Sementara itu beberapa tender yang nilainya cukup besar gagal saya menangkan. Akibatnya saya harus menjaminkan mobil saya untuk meminjam hutang dari bank. Namun hal itu belum cukup menutup devisit perusahaan. Bahkan pada akhirnya rumah beserta isinya sempat saya jaminkan pula untuk menutup semua beban hutang yang sedang dilanda perusahaan. Masalah yang begitu berat bukan mendapat support dari istri justru malah membuat saya bersedih bahkan sikapnya sesekali menunjukan rasa kecewa. Hal itu di sebabkan semua perhiasan yang sempat saya hadiahkan padanya turut saya gadaikan. Disaat itulah saya sempat membaca beberapa situs yang bercerita tentang solusi pesugihan Danah Gaib 3M dari MBAH SUROPALA dan akhirnya saya menghubungi beliau. Kata MBAH SUROPALA pesugihan yang cocok untuk saya adalah pesugihan Danah Gaib. Tanpa pikir panjang semua petunjuk MBAH saya ikuti dan hanya 3 hari. Alhamdulilah akhirnya danah gaib yang saya minta benar benar ada di rekening saya. Perlahan hutang-hutang saya mulai saya lunasi. Perhiasan istri saya yang sempat saya gadaikan kini saya ganti dengan yang lebih bagus dan lebih mahal harganya. Dan yang paling penting bisnis keluarga yang saya warisi tidak jadi koleps. Jika ingin seperti saya silahkan minta bantuan kpd beliau karna cuma beliau yg behasil membantu saya telpon MBAH SUROPALA di nomer +6285~319~483~234 semoga bisa bermanfaat kpd anda.


    ReplyDelete